Upotettavat 2-sylinterinostimet
Suosiotaan kasvattava nostintyyppi sopii moneen käyttöön.
JULKAISTU SUOMEN AUTOLEHDEN NUMEROSSA 6/2021:
Korjaamon perustoimintojen ja sen myötä laitekannan kulmakivi muodostuu autonostimista. Käytännössä suurin osa päivittäisistä töistä edellyttää ajoneuvon nostamista, tai ainakin suurimmassa osassa töitä nostaminen helpottaa työskentelyä merkittävästi.
Markkinoilla oleva nostinvalikoima on varsin kattava, ja jokaiseen käyttötarkoitukseen ja tilaan löytyy varmasti sopiva nostin. Useinkaan ei pärjätä yhdellä nostintyypillä, varsinkin jos tarkoituksena on tehdä öljynvaihtoja laajempia korjaustoimenpiteitä.
Suosikkikaksikon haastaja
Yleensä perinteinen kaksipilarinostin on suosittu malli monenlaisiin huoltotöihin. Se vaatii kuitenkin ympärilleen paljon tilaa. Helmasta nostava kaksoissaksinostin on vähäisen tilantarpeensa vuoksi mainio nostin kevyisiin huoltokohteisiin. Öljyjen- ja renkaidenvaihto sekä pikatarkastukset ovat kohteita, joissa kompakti kaksoissaksinostin on parhaimmillaan. Ajosillat estävät kuitenkin helpon pääsyn joihinkin huoltokohteisiin, joten ainoaksi nostintyypiksi sitä harvoin kannattaa valita.
Edellä mainittujen nostintyyppien parhaat puolet yhdistyvät mainiosti upotettavassa 2-sylinterinostimessa. Upotettavan rakenteensa vuoksi lattiatason päälle jäävät mallista riippuen vain nostovarret tai ajosillat.
Tämänkertaiseen Laitekatsaukseen on koottu tiedot nostovarsilla varustetuista versioista. Nostovarret jättävät maksimaalisen saavutettavuuden ajoneuvon pohja- ja alustarakenteisiin, aivan kuten kaksipilarinostimessakin. Upotetut sylinterit taas poistavat perinteisen kaksipilarinostimen Akilleen kantapään, eli ajoneuvon sivuilla seisovat pilarit.
Uppoasennus ei tietystikään ole aina mahdollista tai sen kustannukset saattavat kohota yli budjetin, jolloin valinta kääntyy luonnollisestikin toisentyyppisiin nostimiin. Uppoasennuksen mahdollistavissa paikoissa upotettava 2-sylinterinostin on kuitenkin pätevä vaihtoehto.
Muunneltavia paketteja
Upotettavan 2-sylinterinostimen saa yleensä varustettua nostovarsien sijaan myös lyhyillä ajosilloilla. Tämä helpottaa nostinvalintaa, kun sama nostintyyppi voidaan varustella hieman erilaiseksi käyttötarpeen tai mieltymysten mukaan.
Myös sylinterien väliseen etäisyyteen voi joidenkin nostinmerkkien kohdalla vaikuttaa hankintahetkellä. Hieman leveämmän sylinterivälin voi usein kaventaa erikseen hankittavalla kavennussarjalla. Tämä ansiosta on mahdollista, että nostin voidaan päivittää tarvittaessa esimerkiksi pakettiauton nostoihin tarkoitetusta nostimesta henkilöautonostimeksi tai toisin päin.
Upotettavaan nostimeen pätevät samat valintakriteerit kuin muihinkin nostimiin. Matalalta lähtevät nostotallat mahdollistavat matalienkin henkilöautojen nostamisen. Toisaalta korkeussäätö helpottaa nostovarsien asemointia korkeammissa ajoneuvoissa.
Kosteudella alttiiden komponenttien pinnoitemateriaalilla on suuri vaikutus nostimen käyttöikään. Useaan nostimeen saa lisähintaan esimerkiksi galvaanisen pinnoituksen. Lattiapinnan alapuolella jäävän asennuskasetin pinnoitekin kannattaa ottaa huomioon hankintaa tehtäessä.
Oheiseen Laitekatsaukseen on koottu laitetiedot noin 3000–3500 kilogramman nostoihin kykenevistä nostimista.
Tutustu laitetarjontaan alla olevan pdf-taulukon avulla!
Teksti: Harri Miinin