Pyöränpesukoneet
Pyöränpesukone on vaivaton ratkaisu rengassarjojen puhdistamiseen.
ARTIKKELI ON JULKAISTU SUOMEN AUTOLEHDEN NUMEROSSA 7/2023
Rengashotellipalveluiden yleistyessä korjaamoita kiinnostaa enenevässä määrin kustannustehokas tapa toiminnan pyörittämiseen. Renkaiden vaihdon yhteydessä tarjottavan kausisäilytyksen kustannukset muodostuvat lähinnä tila- ja henkilöstökuluista. Henkilöstökuluista eli käytännössä työajasta ison siivun vie renkaiden valmistelu säilytystä varten.
Jarrupölyä ja muita epäpuhtauksia ei sovi jättää vanteen pintaan pitkän kausisäilytyksen ajaksi, joten renkaat tulee pestä ennen säilytykseen vientiä. Kausisäilytyksen lisäksi rengassarjat olisi hyvä pestä myös ennen rengastöitä. Näin vältetään vanteen pinnassa olevan lian aiheuttamat naarmut. Toiset luottavat pesupuuhissa painepesuriin, mutta kun rengasmäärät kasvavat, voi vaivattomampi pesuratkaisu tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta. Tämänkertaiseen laitekatsaukseen on koottu laitetiedot pyöränpesukoneista kahdesta eri luokasta. Pesurit on jaettu toimintatapansa perusteella kuuma- ja kylmävesipesureihin.
Kylmällä tai kuumalla vedellä
Kylmävesipesuri käyttää nimensä mukaisesti lämmittämätöntä vettä. Tällaisen pesukoneen käyttökustannukset ovat ainakin energiankulutuksen osalta kuumavesikonetta pienemmät. Yleensä pesuvettä ei kierrätetä, vaan pesuun käytettävä vesi otetaan suoraan vesijohtoverkostosta ja lasketaan saman tien viemäriin.
Kuumavesipesuri on tyypillisesti varustettu omalla säiliöllä, johon vesi aika ajoin vaihdetaan käyttäjän toimesta. Säiliössä oleva vesi lämmitetään sähkövastuksella tai se voidaan ottaa vesijohtoverkoston kuumavesipuolelta. Säiliön koko vaikuttaa laitteen käytettävyyteen. Suurella säiliöllä varustettu pesuri kuluttaa lämmetessään enemmän energiaa ja riittävän lämpötilan saavuttaminen vie aikaa. Vastaavasti pienen säiliön vesimäärä likaantuu nopeammin ja voi tarvita veden vaihtoa ja laitteiston puhdistusta useammin.
Pesurin valintaa tehdessä kannattaa huomioida, että pesuveden puhtaudella, harjojen ja kuulien kunnolla sekä käytetyllä pesuliuoksella on suurempi vaikutus pesutulokseen kuin veden lämpötilalla. Oikein käytettynä sekä kuuma- että kylmävesipesurit tuottavat hyvän pesutuloksen.
Harjoja, kuulia ja pesuaineita
Pyöränpesukoneiden pesutekniikoissa on suuria eroja. Puhdistamiseen voidaan käyttää korkeapaineista vesisuihkua, pyöriviä harjoja, muovikuulia, pesuainetta sekä näiden yhdistelmiä. Korkeapainepesurissa pesutulosta voidaan tehostaa liikkuvilla pesupäillä tai rengasta pyörittämällä. Näin vesisuihku pääsee myös vanteen puolien väleihin.
Perinteisten muovikuulien rinnalla käytetään joskus myös teräväsärmäisempiä muovikappaleita. Näillä saadaan pinttyneen lian pinta rikkoontumaan, jolloin sen irtoaminen tehostuu. Muovikuulien huonoina ominaisuuksina on perinteisesti pidetty niiden kulumista sekä kulkeutumista renkaan mukana pesukoneen ulkopuolelle. Joissakin pesukoneissa tehostetulla kuivauspuhalluksella voidaan puhaltaa myös kuulat renkaan pinnasta.
Pesuainetta käytettäessä tulee selvittää, onko aine biohajoavaa tai sallitaanko sen laskeminen muilla perusteilla viemäriverkostoon. Jos pesuaine luokitellaan ongelmajätteeksi, tulee sen asianmukaisesta hävittämisestä huolehtia.
Jotta renkaanpesukoneen käyttö olisi vaivatonta, tulee pyörä saada helposti pesuriin. Matala nostokorkeus helpottaa lastausta. Lisäksi pesukoneen luukku voi toimia laskualustana, jolloin pyörää ei tarvitse kurotella pitkälle koneen sisälle.
Markkinoilla on manuaalisten, yhden pyörän kerrallaan pesevien pyöränpesurien rinnalle tullut myös automaattisia pesujärjestelmiä. Niissä koko pyöräsarja voidaan latoa pesuriin kerralla ja automatiikka asettaa pyörän kerrallaan pesuriin ja sieltä pois. Varsinkin rengasliikkeiden ja kausisäilytystä tarjoavien korjaamoiden kannattaa harkita automaattista pesuria sen kovemmasta hankintahinnasta huolimatta.
Teksti: Harri Miinin
KIINNOSTUITKO LEHDESTÄ? KLIKKAA TÄSTÄ!