Polttomoottoriautojen tuotantoon rajoituksia?

Suomalaisen automaahantuojan mukaan uusien polttomoottoriautojen tuotantoa voidaan joutua rajoittamaan vuonna 2025.

Arvion esittää Markus Vuolle, joka on Stellantis-konsernin autoja Suomeen maahantuovan Auto-Bonin toimitusjohtaja.

Taustalla on EU:n asettama päästötavoite, joka käytännössä pakottaa valmistajat keskittymään sähkö- ja hybridiautojen tuotantoon. Valmistajille päästörajojen ylityksistä voi langeta miljardiluokan sakot, jotka voivat keinuttaa koko alaa.

– Valmistajat joutuvat rajoittamaan polttomoottoriautojensa tuotantoa välttyäkseen jättimäisiltä sakoilta. Suomalaisille kuluttajille tämä näkyy siten, että polttomoottoriautojen hinnat saattavat nousta, Vuolle ennustaa.

– Samalla myös autojen saatavuudesta voi tulla pulaa. Vaarana on, että näemme odottamattomia ketjureaktioita, joiden vaikutukset ulottuvat Suomeen asti, Vuolle lisää.

Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle arvioi, että mahdollisilla polttomoottoriautojen tuotannon rajoituksilla voi olla vaikutuksia autojen saatavuuteen ja hintoihin. Kuva Auto-Bon

Iso pudotus päästörajassa

EU:n uusi päästötavoite astuu voimaan heti ensi vuoden alussa. Henkilöautojen CO₂-päästöjen keskimääräinen yläraja putoaa nykyisestä 115 g/km tasosta 93,6 g/km tasoon.

Uusien pakettiautojen kohdalla päästörajat puolestaan kiristyvät tasosta 198 g/km tasoon 153,9 g/km. Mikäli valmistajat eivät pääse tavoitteisiin, joutuvat ne maksamaan 95 euroa jokaiselta ylittämältään päästögrammalta per auto.

– Kertapudotus on todella raju. 115 gramman nykypäästöillä valmistaja joutuisi maksamaan ensi vuonna pelkästään yhdestä henkilöautosta 1 995 euroa sakkoa. Pakettiautojen kohdalla sakko olisi peräti 4 180 euroa, Vuolle sanoo.

Sähkömallien myyntiä lisättävä

Valmistajien onkin kaikin keinoin myytävä riittävä määrä sähköautoja tavoitteeseen pääsemiseksi. Sähköautojen tuotanto on kuitenkin useille valmistajille tänä päivänä tappiollista.

– Stellantis on täysin sitoutunut päästötavoitteisiin kaikilla markkinoilla ja olemme niihin valmiina. Stellantiksen linja on, ettei se ei aio kompensoida päästöjään sakoilla, Vuolle sanoo.

– Tämä tarkoittaa, että täyssähköautojen myynnin on oltava kokonaismyynnistä neljännes vuonna 2025. Hyvä sähköautojen myynti mahdollistaa myös polttomoottoriautojen myynnin, Vuolle painottaa.

Autovalmistajien on lisättävä sähköisten automallien tuotantoa, jotta ne voivat saavuttaa EU:n päästötavoitteet. Muuten edessä on sakkojen maksaminen. Kuva Stellantis

Kohti nollapäästöjä

EU:n päästötavoitteet tiukkenevat entisestään vuonna 2030. Vuosina 2030–2034 henkilöautojen keskimääräinen päästöraja on 49,5 g/km. Vuodesta 2035 alkaen EU:n uusien henkilö- ja pakettiautojen CO₂-päästötavoite on nolla grammaa kilometriltä. Käytännössä tämä lopettaa uusien polttomoottoriautojen myynnin Euroopassa.

– Markkinoilla tulee olemaan vielä pitkään polttomoottoriautoja, mutta niistä saattaa tulla jollain aikavälillä harvojen herkkua. Sähköautoista tulee joka tapauksessa valtavirtaa, Vuolle sanoo.

Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa autovalmistaja Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën-, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on Suomessa yli 30 sähköautomallia.

Suomen Autolehti on Sinun lehtesi, jos olet kiinnostunut autoalasta, jälkimarkkinoista tai autotekniikasta. Voit ostaa Suomen Autolehden irtonumeroita Lehtiluukusta tai tilata monipuolisen alan ammattijulkaisun täältä.

Tutustu myös lehden kustantajaan Suomen Autoteknilliseen Liittoon. Liiton jäsenyys pitää sisällään Suomen Autolehden vuositilauksen.