Osien uusiokäyttöä autovalmistuksessa

Scania on vienyt läpi hankkeen, jossa se hyödynsi tuotannossaan uudelleen valmistettuja osia.

Kuorma-autovalmistaja Scania oli hiljattain mukana iReGear-tutkimushankkeessa. Osana hanketta Scania valmisti päätuotantolinjallaan Ruotsissa vaihteiston, jonka osista puolet oli niin sanottuja uudelleen valmistettuja osia.

Vaihteistolle tehtiin samat tiukat laatu- ja toimintatestit kuin täysin uusista osista valmistetuille vaihteistoille. Kunnostettuja osia sisältänyt vaihteisto täytti kaikki valmistajan vaatimukset, joten se voitiin vahvistaa olevan ”uudenveroinen.”

Scanian vaihteiston valmistuksessa käytetyistä osista ja komponenteista puolet oli niin sanottuja uudelleen käytettyjä osia.

Lupaava strategia

Hanke toteutettiin yhdessä Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun KTH:n ja Scandinavian Transmission Service AB:n kanssa. Hankkeen rahoitti ruotsalainen innovaatiovirasto Vinnova.

Scanian mukaan autoteollisuus pitää osien uudelleenvalmistusta lupaavana strategiana ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi ja kiertotalouteen siirtymiseksi. Se on myös yksi tapa kohdata lisääntyvät resurssien niukkuuden aiheuttamat haasteet.

”Kunnostettu vaihteisto on vakuuttava esimerkki siitä, miten raskaiden ajoneuvojen valmistuksesta voi tulla kestävämpää, kiertotalouteen perustuvaa ja tehokkaampaa sekä samalla säilyttää korkeimmat laatustandardit”, Scanian kestävän kehityksen johtaja Fredrik Nilzén sanoo.

Kestävä kehitys oli yksi Scanian pääteema myös syyskuun IAA-näyttelyssä, jossa se esitteli muun muassa uusinta sähkökuorma-autotekniikkaansa.

Ei vain jälkimarkkinoille

Suuresta potentiaalistaan huolimatta uudelleen valmistettujen osien hyödyntäminen rajoittuu pääasiassa jälkimarkkinoihin. Suurempi hyöty saavutettaisiin, jos autovalmistajat käyttäisivät uudelleenvalmistettuja osia myös uusien ajoneuvojen tuotannossa. iReGear-hankkeen tulokset tukevat omalta osaltaan tätä näkemystä.

”Scandinavian Transmission Service on kunnostanut vaihdelaatikoita yli 50 vuoden ajan. On hämmästyttävää pystyä haastamaan vanha käsitys siitä, että kunnostettuja osia voidaan käyttää vain jälkimarkkinatarkoituksiin”, Scandinavian Transmission Service AB:n toimitusjohtaja Ola Stålebo sanoo.

Tilaa Suomen Autolehti! Tilausvaihtoehdot löytyvät täältä!